Steunactieplan voor onze verenigingen

Op 1 juli 2021

Samen voor een verenigd 8890!

N-VA Moorslede lanceert een steunactieplan voor onze verenigingen.
Want steun aan het verenigingsleven zal zorgen voor een warme gemeente.

Het verenigingsleven is het hart van onze gemeenschap​

2020 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van corona.  Een virus haalde ons sociaal weefsel helemaal door elkaar.  Het verenigingsleven kwam abrupt en brutaal tot stilstand.  En dit voor een heel lange tijd.  De financiële inkomsten van onze verenigingen droogden op of werden heel sterk gereduceerd.  Het annuleren van activiteiten betekent voor veel verenigingen een financiële kater.  Jarenlange planning, het werk van tientallen vrijwilligers, reeds geplande en betaalde uitgaven en investeringen,… alles valt in het water.

Voor heel wat verenigingen betekent dit op zijn minst een serieuze mokerslag.  Voor een aantal van hen zal dit mogelijks de doodsteek betekenen.  Dit kunnen we niet laten gebeuren.  Het verenigingsleven is het hart van onze gemeenschap en zorgt voor verbinding tussen de mensen, tussen jong en oud.  N-VA Moorslede-Slyps-Dadizele lanceert daarom een steunactieplan voor onze verenigingen.  Want steun aan het verenigingsleven zal zorgen voor een warme gemeente.

Dit zijn de concrete maatregelen die N-VA Moorslede-Slyps-Dadizele voorstelt:

• Tot eind 2022 worden de gemeentelijke huurlocaties gratis ter beschikking gesteld van de verenigingen.  Dit geldt ook voor het gemeentelijk huurmateriaal.
  • De gemeente Moorslede helpt investeren in promotie, via diverse kanalen: Facebook, Instagram, webstek gemeente Moorslede, de gemeentelijke digitale infoborden, het infomagazine Mee in Mwoslé,…
  • De financiële bonus, voor activiteiten waarbij meerdere verenigingen samenwerken, wordt verdubbeld.
  • De gemeente Moorslede voorziet in gratis drukwerk (affiches, strooibriefjes,…).  Dit kan gewoon kopieerdrukwerk in kleur zijn.
  • Het gemeentepersoneel kan ingezet worden voor het helpen installeren en uitzetten van het zware gemeentelijk huurmateriaal, zoals bijvoorbeeld podiumelementen, nadarhekken, tenten…
  • Bij de eerste publieksactiviteit wordt er een financiële premie voorzien.  Dit compenseert ten dele het wegvallen van sponsoring door de slechte economische toestand.
  • De gemeente Moorslede geeft een speciale jaarlijkse editie uit van het  gemeentelijke infomagazine: Mee in Mwoslé – editie verenigingen.  Hierin krijgen alle verenigingen de kans om zichzelf voor te stellen.
  • Verenigingen kunnen hun activiteiten aankondigen in een uitneembare activiteitenkalender in Mee in Mwoslé.  De bestaande activiteitenkalender moet bijgevolg uitgebreid worden met de activiteiten van de verenigingen.
  • Jaarlijks organiseert de gemeente Moorslede een vrijetijdsmarkt: aan de hand van infostandjes kunnen verenigingen zichzelf presenteren aan het publiek.  Opvoeringen, demonstraties en workshops behoren ook tot de mogelijkheden.
  • In de bib komt er een infohoek waar verenigingen de kans krijgen zich beurtelings voor te stellen.
  • Er komt een centraal infoloket waar men met alle vragen omtrent het verenigingsleven terecht kan.  Dit moet laagdrempelig zijn en krijgt een duidelijke wegwijzer op de gemeentelijke webstek.

N-VA Moorslede-Slyps-Dadizele is ervan overtuigd dat deze voorstellen onze verenigingen extra zuurstof zullen geven.  Daarom hopen we dat de gemeente Moorslede dit plan in overweging zal nemen.  De Vlaamse overheid voorzag voor Moorslede-Slyps-Dadizele een subsidie van 129.260,94 euro ter ondersteuning van het verenigingsleven.  Het zou fijn zijn dat dit geld doeltreffend besteed kan worden.

SAMEN VOOR EEN VERENIGD 8890