Oud-burgemeester en N-VA-lid Noël Devos overleden

Op 20 februari 2018
Oud-burgemeester en N-VA-lid Noël Devos overleden

Noël Devos, oud-burgemeester van Dadizele en lid van N-VA Moorslede-Slyps-Dadizele, is zondag 18 februari overleden. De 80-jarige Devos, die samen met zijn echtgenote in de Sperredreef in Dadizele woonde, wordt zaterdag 24 februari begraven.

Noël Devos zag het levenslicht in Menen op 14 december 1937, in een brouwersfamilie. Hij groeide op in de Ledegemstraat, tussen het personeel en de klanten van de bloeiende brouwerij. Hij doorliep de lagere school in Dadizele en trok daarna naar het Sint-Aloysiuscollege in Menen. Na zijn humanoria trok Noël naar Leuven, waar hij rechten en daarna notariaat studeerde.

Toen Noël 25 jaar was, overleed zijn vader en nam hij als oudste van een gezin met vijf kinderen het bedrijf van zijn vader over. Negen maanden later stapte hij in het huwelijksbootje met Maggy Robeyns uit Leuven.

In 1964 nam hij voor het eerst deel aan de gemeenteraadsverkiezingen in Dadizele, dat toen nog niet gefusioneerd was met Moorslede.

Met zijn partij Gemeentebelangen sleepte hij zeven zetels in de wacht, tegenover twee voor de CVP. Met 796 voorkeurstemmen werd Noël Devos tot burgemeester benoemd, meteen de jongste burgemeester van Vlaanderen.

In 1970 begon hij aan zijn tweede legislatuur als burgemeester van Dadizele. Die functie oefende hij uit tot eind 1976, tot aan de fusie met Moorslede. Dat betekende niet het einde van zijn politieke carrière. Hij kwam ook op als kandidaat op de lijst van Gemeentebelangen en werd schepen (onder burgemeester Vanbiervliet) en later gemeenteraadslid in Moorslede. In 2000 nam hij, net voor het einde van de legislatuur, afscheid van de actieve gemeentepolitiek.

Noël Devos schreef daarna geregeld artikels voor de heemkundige kring van Dadizele, Dadingisila en was een gewaardeerd lid van N-VA Moorslede-Slyps-Dadizele. ,,In Dadizele was hij vele jaren ons boegbeeld’’, aldus schepen Mia Wyffels ,,Jarenlang konden we bij hem langs gaan voor advies.’’

Noël Devos wordt nu zaterdag 24 februari om 12 uur begraven in de basiliek van Dadizele. Het bestuur van N-VA Moorslede-Slyps-Dadizele betuigt de familie zijn oprecht medeleven.