N-VA wil een toegankelijke gemeenteraad!

Op 24 februari 2022

Op vraag van N-VA zijn alle gemeenteraden nu ook online te volgen.

Voorstel werd eerder van tafel geveegd.

Reeds in mei 2020 deed de N-VA een oproep op de gemeenteraad om meer openbaarheid van het bestuur. Waarbij we vroegen om de toegevoegde punten van de oppositie op de website voor de gemeenteraad kenbaar te maken.

Daarnaast vroegen we om de gemeeteraad steeds te live streamen, ook bij fysieke vergaderingen.

Dit punt werd toen echter niet ter stemming gebracht en van tafel geveegd.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=SjLWeaaxc_c&t=7143s

Corona brengt dit punt opnieuw op tafel

Corona zorgt er al meer dan een jaar voor dat de werking van de gemeenteraad niet meer fysiek kan samen komen. Ook de inwoners kregen de kans om deze via livestream te volgen. Een kans om hier mee uit te pakken dacht de meerderheid. Al waren ze even ons punt in 2020 vergeten?Maar goed! We zijn dus blij dat de partij Sterk en raadslid Andries ons punt terug op de agenda plaatste, aldus N-VA raadslid Gert-Jan Hovaere.

Hybride vergaderingen

Op vandaag is het gemeenteraad reglement niet aangepast aan de hedendaagse problematiek: CORONA.

Hybride vergaderingen betekend: wie in quarantaine zit kan deze wel meevolgen van thuis uit, wie fysiek wil komen kan dat ook mits veilige afspraken.

In oktober legde kersvers raadslid Lisa nog de eed af thuis achter de computer. Wij hebben daar niets op tegen en wensen haar ook veel succes. Maar wat indien een oppositie raadslid ziek valt? Iedereen onder de zelfde regels, om discussies te vermijden werken we dus best het reglement bij.

Raadslid Gert-Jan Hovaere  vroeg dan ook op de gemeenteraad van november om het huishoudelijk reglement aan te passen en het digitaal of hybride vergaderen toe te voegen. Tevens de vraag om na te denken hoe we in de toekomst fysiek kunnen vergaderen.

Op de gemeenteraad van maart werd dan ook ook de hybride vergaderingen toegevoegd aan de werking.

Dit betekend wie in quarantaine zit kan deze wel meevolgen van thuis uit, wie fysiek wil komen kan dat ook mits veilige afspraken.

het reglement bij. Een gemeenteraadcommissie van oppositie en meerderheid zouden dit punt kunnen voorbereiden en voorleggen op de volgende gemeenteraad.

Daarnaast vragen wij indien er evenementen of voordrachten plaats vinden in de bunder ook de gemeenteraad fysiek te laten doorgaan.

Ons gemeenschapscentrum De Bunder bied hier voldoende plaats.

De extra investering in micro's is een kleine meerkost in vergelijking

met een betere werking dit  teweeg kan brengen. Wij blijven voorstander om in de toekomst de gemeenteraad te blijven  live streamen. Mensen volgen dit graag van thuis uit, en het is steeds mooi meegenomen als raadslid om deze eens opnieuw te bekijken.