N-VA pleit voor meer openbaarheid van bestuur

Op 2 juni 2020, over deze onderwerpen: Bestuur en communicatie

Gemeenteraadslid Aäron Pattyn vroeg op de jongste gemeenteraad de inhoud van de toegevoegde punten aan de gemeenteraad bekend te maken.

Op de website van de gemeente kan je als burger, enkele dagen voor de gemeenteraadszitting, het onderwerp van de agendapunten en de toegevoegde punten lezen. N-VA Moorslede vindt dit niet voldoende.

,,Openbaarheid van bestuur betekent voor ons dat de burger de volledige inhoud van het agendapunt of het toegevoegd punt kan lezen. Net zoals de gemeenteraadsleden dit kunnen lezen. Dat maakt het voor iedereen duidelijk en kan de burger meer bij het beleid betrekken’’, licht Aäron Pattyn zijn voorstel toe.

,,Het is belangrijk dat het gemeentebestuur transparant werkt en er de inwoners zicht op geeft welke beslissingen er genomen kunnen worden. Daarom vraagt de N-VA om per agendapunt en toegevoegd punt ook een link te maken naar de tekst die het publiek, aanwezig op een gemeenteraad, en wij als raadslid krijgen.’’

,,Wij vinden het onbegrijpelijk dat de meerderheid niet op dit voorstel wil ingaan.’’