N-VA Moorslede wil subsidies voor verenigingen op 100 % behouden

Op 7 april 2020, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting

N-VA Moorslede lanceert twee voorstellen voor verenigingen die hun evenementen noodgedwongen moesten annuleren naar aanleiding van het coronavirus. Zo stelt de lokale afdeling voor de subsidies voor volgend jaar op 100 procent te behouden. Ook wil de partij dat de gemeente tussenkomt in gemaakt drukwerk voor evenementen.

De culturele verenigingen van Groot-Moorslede kregen van de cultuurdienst een mail in verband met afgelaste activiteiten en subsidies voor volgend jaar. Die mail verwijst naar een bepaald artikel in het reglement van de cultuurraad. Daarin staat dat activiteiten die worden afgelast in geval van overmacht (ziekte van de spreker, barre weersomstandigheden, …) gehonoreerd worden met 50 procent van de puntenwaarde die men zou bekomen als de activiteit wel plaatsvond.

,,Op die manier worden verenigingen twee keer financieel gestraft. Ze krijgen in 2021 minder subsidies én hebben dit jaar door het uitbreken van de coronacrisis ook minder inkomsten. JeN-VA Moorslede wil subsidies voor verenigingen op 100 % behouden zal je topevenement, dat normaal veel geld in het laatje brengt, maar net in volle lockdownperiode gepland hebben en moeten annuleren. Dat betekent een serieuze financiële streep door de rekening. Daarom vinden wij dat verenigingen niet extra mogen gestraft worden met minder subsidies in 2021 en vragen wij een uitzondering op het reglement van de cultuurraad’’

Daarnaast lanceert N-VA Moorslede een tweede voorstel. ,,De gemeente zou een tussenkomst van 50 procent kunnen betalen op het drukwerk voor evenementen die zouden plaatsvinden op de gemeente in maart, april en mei. Dit gaat zeker niet om grote bedragen, wij zien dit eerder als een symbolisch extra duwtje in de rug.’’

,,Wij hopen dat iedereen, meerderheid en oppositie, onze voorstellen zal steunen, want dit komt de verenigingen alleen maar ten goede. Zelf willen wij ook constructief meewerken en denken N-VA Moorslede wil subsidies voor verenigingen op 100 % behouden N-VA Moorslede wil subsidies voor verenigingen op 100 % behoudenaan andere initiatieven, niet alleen voor verenigingen, maar voor iedereen.’’