N-VA Moorslede wil handelaars en gezinnen steunen

Op 8 april 2020, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Groen & Natuur, Leefomgeving

N-VA Moorslede wil de getroffen handelaars en bedrijven in de gemeente steunen en stelt enkele maatregelen voor. Ook voor alle gezinnen heeft de partij iets in petto.

Eerder deze week lanceerde de lokale afdeling van N-VA al enkele voorstellen voor verenigingen die hun evenementen noodgedwongen moesten annuleren naar aanleiding van het coronavirus.

Nu stelt N-VA ook voor dat plaatselijke handelaars tijdelijk vrijgesteld worden van gemeentelijke taksen. Met andere woorden, voor opgelegde aanslagen, belastingen en heffingen kunnen ondernemers gespreide betaling of uitstel van betaling aanvragen bij de gemeente.

Daarnaast pleit N-VA voor het schrappen van de retributie op reclame (verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken) voor plaatselijke bedrijven. Ten derde denkt de partij aan financiële ondersteuning van bedrijven en kleine zelfstandigen via een noodfonds, gespekt vanuit gemeentelijke fondsen.

Ten slotte wil N-VA ook alle gezinnen die in Moorslede, Dadizele en Slypskapelle wonen, belonen met een pak grote restafvalzakken, ter waarde van 17 euro. ,,Dat kan elk gezin goed gebruiken, want doordat iedereen mooi ‘in zijn kot’ blijft, eten de mensen ook meer thuis en verzamelen ze meer afval. Bovendien waren wij met onze partij gekant tegen de prijsstijging van de restafvalzakken. Als de gemeente op dit voorstel ingaat, betekent dat toch een kleine compensatie.’’