N-VA Moorslede tegen prijsstijging huisvuilzakken

Op 21 november 2019, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Leefomgeving

N-VA Moorslede keurt het retributiereglement voor de afvalwerking door MIROM voor het dienstjaar 2020 niet goed. De prijs voor restafvalzakken stijgt met maar liefst 30 procent. Ook voor een pmd-zak betaal je meer, maar die stijging blijft wel beperkt. Voor het begin van de gemeenteraad hield N-VA Moorslede een actie.

Gemeenteraadsleden en bestuursleden van N-VA Moorslede deelden voor het begin van de gemeenteraad van donderdag 21 november restafvalzakken uit. Hiermee willen ze de eenzijdig besliste prijsstijging van die zakken aankaarten.

De Raad van Bestuur van Mirom keurde al op 25 september de nieuwe tarievenlijst voor de afvalverwerking door Mirom goed. De prijs voor een grote restafvalzak stijgt van 13 euro voor 10 zakken naar 17 euro. Voor 10 kleine restafvalzakken betaal je je 8,5 in plaats van 6,5 euro. Voor een pmd-zak ten slotte tel je vanaf 2020 1,5 euro neer voor 10 zakken, terwijl dat nu 1,25 euro is.

Intussen werd er al uitgebreid gecommuniceerd over die prijsstijging, via het infoblaadje van Mirom dat onlangs in de bus viel en de Facebookpagina van de gemeente. ,,En dat terwijl het nog niet eens gestemd is in de gemeenteraad’’, beklemtoont de partij. ,,Dat getuigt van weinig respect.’’

Mirom wil de mensen bewust laten omspringen met afval en meer laten sorteren. ,,Maar wat zullen ze doen met de overschot van de bestaande zakken?’’, vraagt N-VA Moorslede zich af. ,,Want er komen zakken met een nieuwe opdruk. De huidige restafvalzakken zijn maar een beperkte overgangsperiode geldig. Daarna alleen nog als ze voorzien zijn van een officiële sticker, en dit ook maar voor een bepaalde periode. En wat daarna met de rest van de zakken? Vernietigen! Dit noemen wij niet beter sorteren.’’

Ten slotte vraagt de lokale N-VA afdeling wat Moorslede zal doen met dit geld. ,,Extra maatregelen nemen tegen sluikstorten? Deze zullen ongetwijfeld nodig zijn, want de prijsstijging zal het sluikstorten ongetwijfeld in de hand werken.’’