De N-VA en onze inwoners reageren geschokt op het nieuws over burgemeester Ward Vergote

Op 22 december 2021, over deze onderwerpen: Leefomgeving

N-VA en burgers reageren erg geschokt!

De N-VA fractie in de Moorsleedse gemeenteraad reageert erg geschokt op het nieuws over burgemeester Ward Vergote.

N-VA gemeenteraadsleden Veerle Demeulenaere, Gert-jan Hovaere en Aäron Pattyn reageren verbaasd én geschokt op de aantijgingen aan het adres van burgemeester Ward Vergote. ,,Dit is een zoveelste episode’’, reageert fractievoorzitter Veerle Demeulenaere in naam van de voltallige gemeenteraadsfractie en de partij.

,,In 2018 kreeg de burgemeester al een blaam van de gemeenteraad voor zijn betrokkenheid in het dossier rond firma Deryckere. Eerder dit jaar deden geruchten de ronde over zijn  vroegtijdige vaccinatie tegen het coronavirus. De burgemeester gaf in mei uiteindelijk toe gevaccineerd te zijn, maar weigerde te zeggen waar en vooral wanneer. En nu dit …’’

,,Dit is van een heel andere orde natuurlijk. Als dit echt allemaal klopt, dan tillen we hier héél zwaar aan. We hopen dat de gerechtelijke instanties hun werk zullen doen. Kan de burgemeester in die omstandigheden nog functioneren? Als bewezen is dat het klopt, is zijn positie inderdaad niet houdbaar. De partij vraagt zich af of hij nog kan aanblijven?

Maar nu al tijdelijk een stap opzij zetten in afwachting van het onderzoek is niet meer dan logisch en fatsoenlijk tegen de burgers, lijkt ons.’’

Wat zeggen de andere schepenen hiervan?

N-VA vraagt zich ook af wie van het schepencollege hiervan op de hoogte was en wat coalitiepartner Sterk hiervan vindt. ,,Willen zij deze legislatuur nog uitdoen met de huidige burgemeester? En ondermijnt deze zaak niet de geloofwaardigheid van het gemeentebestuur?’’

Gemeenteraad 23.12.2021

N-VA laat dit schokkend nieuws niet zomaar paseren en heeft dan ook enkele vragen voor de burgemeester en schepenen op de gemeenteraad van morgen:

vraag 1:

gelieve volgend punt aan de agenda van de gemeenteraad van donderdag 23 december 2021 toe te voegen ter attentie van burgemeester Ward Vergote.

Via een tussenpersoon heeft u in 2017 een perceel landbouwgrond in de Millesteenstraat aangekocht voor 192.000 euro. Dat komt neer op 13,50 euro per vierkante meter, ongeveer het dubbele van de normale prijs voor landbouwgrond in West-Vlaanderen in die periode. Bestemming volgens u: een weide om paarden op te laten grazen. Een dure weide, lijkt ons in eerste instantie.

Amper 3 jaar later verkoopt u alsnog die grond, voor het mooie bedrag van 400.000 euro. Mooie winstmarge, lijkt ons nu.

Met welke argumenten bent u erin geslaagd ‘landbouwgrond’ _ of een weide voor paardjes _ voor het dubbele van de aankoopprijs te verkopen? Had de koper dan enige kennis over de mogelijke toekomstige bestemming van de gronden?

Vraag 2:

Aanleiding:

Op 29 april 2021 werd, via het digitaal loket van Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB), een klacht ontvangen over de uitbreiding van de ambachtelijke zone in de Millesteenstraat. De klacht betrof de aankoop van grond langs de Millesteenstraat door de dochter van de burgemeester. ABB vroeg het college daarop om hen alle betrokken besluiten, het dossier, een uitgebreide toelichting en het standpunt van het college over het voorwerp van de klacht te bezorgen.

Het college formuleerde op 17 mei volgende reactie: eerst en vooral klopt de inhoud van de klacht niet. Het is absoluut niet correct dat de dochter van de burgemeester daar grond heeft aangekocht. Bij deze is de klacht dus zonder voorwerp.

Hiermee was de kous af, want de gouverneur liet daarna via het digitaal loket weten dat de klacht zonder voorwerp was (notulen schepencollege 7 juni).

Vraag aan voorzitter Pol Verhelle en schepen Sherley Beernaert + bespreking

-Waarom werd de gemeenteraad niet ingelicht over de klacht bij het Agentschap Binnenlands Bestuur, het antwoord van het college en het daaropvolgende besluit van de gouverneur? Dit was toch uitdrukkelijk gevraagd door de gouverneur?

Vragen aan schepen Sherley Beernaert, schepen Geert Vanthuyne, schepen Jürgen Deceuninck, schepen Nessim Ben Driss en schepen Benedikt Vallaey + bespreking

-Hoe is het antwoord aan de gouverneur tot stand gekomen?

-Hadden jullie weet van de vastgoedtransactie van de burgemeester?