N-VA blikt vooruit naar de komende verkiezingen

Op 3 juni 2016

MOORSLEDE - De politieke partij N-VA hield een persconferentie, waarin vooruitgeblikt werd op hun plannen. In zes jaar tijd is het bestuur van de partij dan ook verdubbeld en het ledenaantal verdriedubbeld.

Politieke partij N-VA, afdeling Moorslede, Slypskapelle en Dadizele, nam de tijd om zichzelf tussentijds te evalueren, om vooruit te blikken naar de verkiezingen in 2018 en nog eens kort hun nieuw bestuur voor te stellen, want enkele weken geleden hield de partij een bestuursverkiezing. Het bestuur telt sindsdien vijftien personen, waarvan vier mandatarissen.

Pol Wylin blijft voorzitter, David Roussel staat in voor de financiën, Marc Vanryckeghem is de nieuwe secretaris, Aaron Pattyn webmaster en Veerle Demeulenaere verantwoordelijke voor de communicatie. De nieuwe jongerenafdeling wordt geleid door Gert-jan Hovaere. Het volledige bestuur telt dan drie leden uit Slyps, drie van Dadizele en negen uit Moorslede, van vijf twintigers tot drie zeventigers.

“We zijn na de verkiezingen met een volledig nieuwe meerderheid van start gegaan. We hadden heel wat beleidsprojecten vastgelegd, wat ook voor stevige discussies leidde, maar we besteedden dan ook bijzondere aandacht aan het binnenhalen van subsidies. Zo konden

we het zwembad vernieuwen, een heel belangrijk project op onze agenda. Maar een goede samenwerking tussen de verschillende partijen was dan ook heel belangrijk, ook de omvorming van groep A zorgde voor een kwaliteitsvolle houding en inbreng van de oppositie in de gemeenteraad”, begint schepen Mia Wyffels.

“Naast het zwembad vernieuwden we al de Markt, openden we een nieuw jeugdhuis, is er opnieuw speelpleinwerking en tekenacademie in deelgemeente Dadizele en leggen we binnenkort de hand aan de laatste bouw van het diftarpark. Daarnaast staat ook nog de heraanleg van het centrum van Slyps op het programma, komen er nog extra parkeerplaatsen aan Oltereke, krijgt de gemeenteschool een nieuw gebouw en voorzien we nog een memoriaal voor pater Lievens.”

Kartel of niet

Naast de terugblik, nam ook Veerle Demeulenaere het woord om de toekomstplannen te bespreken. “In zes jaar tijd is het bestuur verdubbeld en is ons ledenaantal verdriedubbeld”, begint ze. “Ons vernieuwd en verjongd bestuur zal dan ook twee verkiezingen voorbereiden, de gemeente- en provincieverkiezingen op 14 oktober en de parlementsverkiezingen in 2019. Maar in eerste instantie ligt onze focus op 2018. De huidige meerderheid werkt goed samen bij de uitvoering van het programma en de mandatarissen zetten zich dan ook enorm in. Om nog sterker het beleid te kunnen bepalen, moeten we dan ook blijven groeien.”

Of de partij dan apart naar de verkiezingen gaat, is dan nog niet duidelijk. “Het komende jaar bekijken we alle opties”, voegt Veerle eraan toe. “Bij de vorige verkiezingen waren we hiertoe nog niet in staat, nu zijn we al enorm gegroeid en zou dat een mogelijkheid kunnen zijn, maar we sluiten ook geen enkel kartel uit met gelijk welke partij.”

Bron: AFM - Foto Jan Stragier, Krant van West-Vlaanderen/Roeselare, 03.06.2016, p. 54

Krant van West-Vlaanderen/Roeselare, 03.06.2016