Monitorenwerk op speelpleinwerking niet langer vrijwilligerswerk

Op 1 mei 2019, over deze onderwerpen: Jeugd

Gemeenteraadslid Gert-Jan Hovaere kaartte op de gemeenteraad de speelpleinwerking in de gemeente aan. Die vond opnieuw met succes plaats in de paasvakantie, zowel in Moorslede als in Dadizele. Volgens Gert-jan Hovaere, ooit zelf monitor op de speelpleinwerking, verliepen de algemene voorbereidingen wat stroef. Zo moesten de monitoren voor de start van de werking speelmateriaal verhuizen van hun lokaal in De Vierlink naar het Torreke in Dadizele. Hiervoor had de gemeente geen vervoer ter beschikking gesteld. Bovendien bleek het om groot materiaal te gaan, zoals een plastic huisje, speelmatten en vuilnisbakken. Dat past niet in een gewone auto. Raadslid Hovaere werd tijdens hun verhuisactie gevraagd om hulp omdat hij over een remorque beschikt en enkele monitoren goed kent. Uiteraard stak hij de handen uit de mouwen en vervoerde hij alles in zijn camionette met remorque op een veilige manier naar Dadizele. Naar aanleiding van dit voorval vroeg raadslid Hovaere een vergoeding voor de geleverde prestaties voor de monitoren. ,,Want de zoektocht naar monitoren blijkt elk jaar erg moeilijk. We mogen de inzet van de monitoren niet langer beschouwen als louter vrijwilligerswerk. Voorts pleiten wij voor een extra duidelijke regel in het contract, dat ook het werkregime in het weekend beschrijft.’’