Gemeente schrapt 80 procent trage wegen: realistisch?

Op 29 november 2021

Op de gemeenteraad van oktober lag de voorlopige vaststelling van het beleidskader en participatietraject Trage Wegen ter goedkeuring voor. Dit ontwerp werd alleen informeel besproken met de wandelclubs en de werkgroep ‘’haalbare en realistische Trage Wegen’’.

Dit is niet ernstig. Wie graag een wandeling of mountainbiketocht maakt, kan zijn hart ophalen langs de vele trage wegen in ons land. Ver hoeft men daarvoor niet te gaan. Op het grondgebied van Moorslede ligt er zo’n 27 kilometer aan trage wegen. In de visie die de gemeente voor ogen heeft, komt het er in de praktijk op neer dat op termijn 21 van die 27 kilometer trage wegen geschrapt worden.

,,Wij willen dat de bevolking in dit dossier maximaal gehoord wordt. Inspraak van de bevolking in belangrijke dossiers was nochtans een verkiezingsbelofte van de meerderheidspartijen’’, stelt N-VA Moorslede. ,,Maar daar merken wij niets van. Er is een openbaar onderzoek van 24 november tot 24 december en de gemeente houdt weliswaar een digitaal infomoment op 8 december, maar dat vinden wij te weinig. Zeker in deze corona-tijden, waar alles digitaal en via afspraak moet gebeuren, is dit niet OK. Wij willen een echte bevraging, in alle rust en met ruimte voor open debat.’’

N-VA Moorslede wil een bevraging onder de inwoners houden rond het dossier van de Trage Wegen. Wij lanceren op onze Facebookpagina en website een poll hierover. Wie de bevraging genegen is kan met een simpele emoticon zijn mening hierover kwijt.