800.000 euro voor heraanleg begraafplaatsen! Onverantwoord in economisch moeilijke tijden

Op 12 maart 2022, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Groen & Natuur, Leefomgeving

N-VA stelt zich vragen bij prestigeproject begraafplaatsen

N-VA Moorslede stelt zich vragen bij de enorme kostprijs die de gemeente wil uittrekken voor de heraanleg van de gemeentelijke begraafplaatsen in Moorslede en Dadizele. Het gaat om een investering van 800.000 euro. ,,Onverantwoord in economisch moeilijke tijden’’, vindt de partij.

N-VA wil dit budget investeren in het herstel van wegen en de opwaardering van de sport- en verenigingsinfrastructuur

De meest recente begraafplaats in Moorslede is pas sinds 2013 opgeleverd, amper 9 jaar geleden. ,,Op de oude begraafplaatsen van Moorslede en Dadizele zijn er inderdaad opfriswerken en modernisering nodig. ,,Maar een investering van bijna 800.000 euro voor een eerste fase, dat is toch een astronomisch hoog bedrag’’, vindt gemeenteraadslid Gert-jan Hovaere. ,,Ongepast. Bij de voorstelling van het meerjarenplan stemden wij al tegen dit voorstel en stelden voor om dit budget vrij te houden voor het herstel van wegen en de opwaardering van de sport- en verenigingsinfrastructuur.’’

N-VA stelde op de gemeenteraad enkele vragen rond dit project. ,,Wat is de kostenraming voor een tweede fase? Geen idee. Het is ook niet duidelijk wat zal aangepakt worden op het oude gedeelte van het kerkhof in Moorslede. Er staat een infobord dat ontharding en groengazon voorstelt, maar in de plannen vinden we daar niets van terug.’’

Ontharding foutief aangepakt ondanks eigen subsidiereglement

Voorts maakt de gemeente de keuze om de grindpaden te verwijderen en te kiezen voor grindgazon. ,,Er wordt dus in totaal voor 750 vierkante meter onthard’’, gaat Gert-jan Hovaere verder. ,,Anderzijds is er voor 1000 vierkante meter aan verharding in kleiklinkers voorzien, terwijl de gemeente pas een subsidiereglement heeft goedgekeurd om te ontharden. Dit is een gemiste kans door niet te kiezen voor waterdoorlatende producten die ook rolstoelvriendelijk, ecologisch en esthetisch zijn.’’

Afscheidsplaats

N-VA staat wel achter de voorziene afscheidsplaats. ,,Het is wel jammer dat er niets overkapt is. Er zou een gedeelte overdekt kunnen worden, dat esthetisch past in het project. Ik denk daarbij aan het gebruik van cortenstaal.’’

Veiligheid

N-VA zal er ook op toezien dat er voldoende tijd vrij gemaakt wordt voor het onderhoud van de begraafplaatsen door de groendienst, nu er meer groen bijkomt. Ten slotte wil de partij een veilige oversteekplaats aan de begraafplaatsen en het gebruik van reflectoren bij het oversteken van het oude naar het nieuwe kerkhof.

Kan het niet met minder?

,,Een toekomstvisie rond de invulling van onze begraafplaatsen is zeker nodig’’, besluit Gert-jan Hovaere. ,,Onze partij is ook voorstander van het stelselmatig uitbreiden ervan. Dit is zeker een mooi plan. Maar het gaat nog maar om een eerste fase. Daarom vragen wij ons af of het in economisch moeilijke tijden, met dure grondstoffen en energieprijzen, verantwoord is om zo’n groot budget te investeren in dit prestigeproject. Kan het niet met wat minder?’’