Vergeet-me-niet-perk op onze begraafplaatsen

Op 21 november 2016, over deze onderwerpen: Erediensten en begraafplaatsen
In onze gemeente was er tot voor kort niet altijd een gepaste manier om afscheid te nemen van onze doodgeboren kindjes. Voor de vele ouders, grootouders en familie is dit heel pijnlijk. Schepen voor begraafplaatsen Mia Wyffels (N-VA) nam het initiatief om

Schepen voor begraafplaatsen Mia Wyffels (N-VA) nam het initiatief om op de begraafplaatsen van Slyps, Dadizele en Moorslede een herdenkingsperk in te richten voor doodgeboren kindjes. De plaatselijke N-VA-afdeling is tevreden dat de voltallige gemeenteraad dit in november unaniem heeft goedgekeurd. De gemeentelijke medewerkers hebben hier mooi werk geleverd.

De huidige regeling met een gratis grafconcessie voor doodgeboren kindjes (vanaf 180 dagen zwangerschap) blijft natuurlijk bestaan. Nieuw is dat ouders, die een kindje verliezen tijdens hun zwangerschap, via de dienst burger en welzijn een ‘vergeet-me-nietje’ kunnen afhalen als ze dat wensen.

Het gemeentebestuur koos ervoor om deze bloem te laten vervaardigen in roeststaal (30 cm). Ouders kunnen die bloem, al of niet gepersonaliseerd, planten in het voorziene herdenkingsperkje op één van onze drie kerkhoven. Ouders, grootouders en familieleden kunnen zo in alle intimiteit afscheid nemen van hun doodgeboren kindje, ongeacht het aantal weken zwangerschap.

De vele emotionele reacties tonen aan dat dit initiatief belangrijk is. Vandaar een warme oproep aan de betrokken ouders om gebruik te maken van deze kans om hun doodgeboren kindje op een gepaste manier te blijven herdenken